انواع سیم گیتار | آیا می دانید کدام سیم ها مناسب گیتار شماست؟

انواع سیم گیتار | آیا می دانید کدام سیم ها مناسب گیتار شماست؟
انواع سیم گیتار در بازار موسیقی موجود است که روز به روز به نوع آنها اضافه می شود. هر گیتاریستی بر اساس ترجیحات خود و گیتاری که در دست دارد، نوع سیم ها را انتخاب می کند و موسیقی منحصر به فردی می نوازد. در گذشته زه یا سیم گیتار متنوع نبودند و با نمونه های فعلی فرق داشتند. در اواسط قرن بیستم برای ساخت سیم های گیتار از گوشت شکم خوک استفاده می کردند یا گاهی اوقات از فولاد. رفته رفته با پیشرفت تجهیزات موسیقی، نایلون و پلاستیک جای آنها را گرفت و کیفیت گیتارها افزایش یافت. امروزه زه های نایلونی، نوارهای نایلونی و مسی جایگاه بالاتری دارند و فضای بیشتری برای ایجاد باس گیتارها فراهم کرده اند.
انواع سیم گیتار

با انواع سیم گیتار آشنا شوید

از زمانی که نایلون به تجهیزات ساخت گیتار اضافه شد، دری جدید به سوی گیتاریست ها باز کرد. سیم نایلونی باعث شد نت و صداهای گیتار واضح تر و زیباتر شود و جوانان و نوجوانان زیادی به سمت یادگیری گیتار جذب شوند. همچنین سیم کربن و سیم تیتانیوم وارد بازار شد و فضایی گسترده را برای ساخت سیم های گیتار ایجاد کرد. تمام این جنس ها کاملا تست شده و سنجش گیتار روی آنها انجام شده است.
در واقع با استفاده از گیتار سنج می توان تنش های موجود در سیم ها را تشخیص داد و در حین طراحی و ساخت سیم ها از آن استفاده است. برای یک ایده الحمبرا پیشنهاد خوبی بوده که در این نمونه از سیم های داداریو با تنش بالا استفاده شده است. این مجموعه سیم ها از نایلون تشکیل شده و کشش نسبتا سختی را ایجاد خواهد کرد (در حین نواختن و کش آمدن سیم ها مشکلی ایجاد نمی شود). در نظر داشته باشید اگر سیم اول را به عنوان مرجع در نظر بگیریم، این سیم دارای سایز 0.029 است. همچنین در بازار می توانید سیم های دیگری با تنش زیاد پیدا کنید که سایز آنها حتی ممکن تا سایز 0.030 برسد.
آشنایی با سایز و تنش سیم های گیتار

سایز و تنش سیم های گیتار

از طرف دیگر در برخی موارد با تغییر مواد به کار رفته در سیم ها نسبت سایز و تنش دستخوش تغییراتی می شود. شاید جالب توجه ترین مورد این باشد که کربن یکی از آن مواردی است که بین سایز و تنش اختلاف ایجاد کرده و با سایز 0.023 تنش بالاتری دارد. با توجه به نتایج حاصل از مواد مختلف اگر زه ها دارای تنش بیشتر باشند، رنگ های روشن تر، طرح های ریز و حجم بیشتری دارند. (این موارد بیشتر در سیم های کربنی دیده می شود تا سیم های نایلونی)
در مقابل مواردی که بیان کردیم، تیتانیوم یکی دیگر از انواع سیم گیتار است که نسبت به موارد قبلی ظرافت بیشتری داشته و صدا و نت ملایمی تولید می کنند. ناگفته نماند که بین تیتانیوم و نایلون تفاوت زیادی وجود ندارد و تیتانیوم شبیه نایلون است. در بسیاری موارد برای ساخت سیم های گیتار از مواد متفاوتی استفاده می شود تا گیتار به سطح بالایی برسد و از کیفیت خوبی برخوردار باشد. در برخی موارد در سیم سوم از کربن استفاده می شود. زیرا سیم سوم عموما دارای صدای بسیار ضعیفی بوده و برای ایجاد صدایی قوی تر باید نت را به حالت شکسته در آورد. در نتیجه برای حل این مسئله می توان از سیم کربن با تنش بالا استفاده کرد.
در نهایت، نباید فراموش کنید که مهمترین چیز امتحان کردن گیتار است. قبل از خرید در خصوص انواع سیم گیتار تحقیق کنید. مطمئن شوید کدام نوع سیم برای گیتار کلاسیک، آکوستیک یا الکتریک مناسب است. با استفاده از برخی نشانه ها و تجربیات دیگران به بهترین نتیجه خواهید رسید.