آموزش نحوه دست گرفتن گیتار

آموزش نحوه دست گرفتن گیتار
موقعیت بدن و نحوه دست گرفتن گیتار مواردی هستن که گیتاریست ها باید به طور اصولی آن را رعایت کنند. موقعیت قرارگیری گیتار روی بدن بسیار مهم است و علاوه بر این، باید از بدن خود در برابر آسیب های جدی جلوگیری کنیم. اگر قصد دارید با بدن و دست های سالم مدت ها به نواختن و تمرین گیتار بپردازید باید مواردی که در این مقاله به شما عزیزان ارائه می دهیم را انجام دهید.

چرا نحوه دست گرفتن گیتار مهم است؟

افرادی که به طور حرفه ای به نواختن گیتار مشغول بوده و مداوم در حال برگزاری کنسرت هستند، قطعا بیش از هر فردی تحت فشار هستند و باید مواردی را رعایت کنند. برای مثال فرض کنید سالهاست گیتار مینوازید و هیچکدام از اصول و نحوه دست گرفتن گیتار را رعایت نمی کنید. قطعا بعد از مدتی دچار گرفتگی های شدید عضلانی شده و باید به پزشک مراجعه کنید. پس قبل از اینکه به این آسیب ها دچار شوید به طور اصولی و صحیح گیتار بزنید.

نکات مهم در نحوه ی دست گرفتن گیتار

برای نواختن گیتار باید موضع مناسبی اتخاذ کنیم. بسته به نوع گیتار و نوع موسیقی، موقعیتتان تغییر خواهد کرد. یکی از بارزترین تفاوت های نحوه دست گرفتن گیتار بین موقعیت گیتار کلاسیک و فلامنکو است. وضعیت کلاسیک شامل بالا بردن ساق پا، دستیابی بیشتر به کل ابزار است. در نواختن گیتار کلاسیک بهتر است حتما یک زیرپایی برای بالا بردن پا استفاده شود، به گونه ای که گیتار با زاویه تقریبی 45 درجه قرار می گیرد. همچنین بازوی راست روی سمت گیتار قرار گرفته و دست زاویه ای تقریبا 90 درجه ای از بالا تشکیل می دهد. امروزه بسیاری از گیتاریست ها از عناصر ارگونومیک مانند “ergo play” یا “gitano” برای بالا بردن ساز و جلوگیری از بالا نگه داشتن پا استفاده می کنند.

نکات مهم نحوه ی دست گرفتن گیتار

نحوه دست گرفتن گیتار فلامنکو

با توجه به طریقه دست گرفتن گیتار فلامنکو در گذشته و ورود Paco de Lucia به این سبک، اکنون تحول زیادی صورت گرفته است. اکنون گیتاریست های حرفه ای با قرار دادن پای راست روی پای چپ به راحتی می توان گیتار را بودن تحمل هیچ فشاری روی دست ها و پاها نگه داشت. نحوه دست گرفتن گیتار در مدل کلاسیک نیز به همین شکل بوده اما با این تفاوت که گیتار کمی پایین تر قرار می گیرد. البته ناگفته نماند که این این طرز دست گرفتن گیتار برای گیتارهای فلامنکو بهتر است؛ زیرا نسبت به گیتار کلاسیک از بدنه باریک و کم عمق تری برخوردار است.
نحوه دست گرفتن گیتار فلامنکو

نحوه دست گرفتن گیتار کلاسیک

نحوه دست گرفتن گیتار کلاسیک شاید در نگاه اول سخت تر از فلامنکو باشد اما خبر خوب این است که برای گیتارهای کلاسیک لوازم جانبی ارگونومیک ساخته شده که دست گرفتن آن را راحت تر می کند. این لوازم به شما کمک کرده کمر و پاهای شما در حالتی سالم تر و استاندارد قرار گیرد تا در طولانی مدت مشکلی و آسیبی به بدن وارد نشود.
نحوه دست گرفتن گیتار کلاسیک