چطور سیم گیتار باس مناسبی انتخاب کنیم؟

چطور سیم گیتار باس مناسبی انتخاب کنیم؟
استفاده از سیم گیتار باس به اوایل سال 1970 باز می گردد. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت موسیقی نوازندگان بیشتری از این سیم ها استفاده کردند و بعد از گذشت سال ها مجموعه گسترده ای از سیم های باس وارد بازار شد. اما آیا می دانید برای انتخاب بهترین سیم باس چه فاکتورهایی لازم است؟ فراموش نکنید که انتخاب هر ابزار موسیقی نیازمند مطالعه و آگاهی است و بدون آن نمیتوان وسیله مناسب گیتار را تشخیص داد. در نتیجه با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی از سیم گیتار باس به شما ارائه دهیم.

1. سیم گیتار باس گرد یا تخت!

به طور کلی اگر فردی به شما در خصوص سیم گیتار باس پیچی یا تخت توضیح داد، بدانید منظور آن لایه های بیرونی سیم است. برخی از سیم های باس به حالت پیچی، برآمده یا صاف هستند. انتخاب هر کدام از این سیم ها نشان می دهد شما به کدام نوع موسیقی و تن صدا علاقه دارید زیرا هر کدام از آنها صدا و نوایی ویژه تولید می کند که با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. برای مثال اگر به موسیقی راک آرام علاقه دارید، انتخاب شما سیم باس پیچی خواهد بود. برای اطلاع بیشتر می توانید به طیف گسترده ای از سیم های باس ارنی بال Nickel wound, Cobalt, Coated و Stainless Steel نگاهی اندازید.
انتخاب سیم گیتار باس مناسب
همچنین اگر به موسیقی های سنگین مثل بلوز و جاز علاقه دارید به احتمال فراوان سیم های باس تخت یا صاف را انتخاب می کنید. ناگفته نماند که ما برای کسانی که صداهای روان و ساده دوست دارند و نوازنده این دسته گیتار هستند سیم های اسلینکی تخت را پیشنهاد می کنیم.

2. تنوع ضخامت های سیم گیتار باس ارنی بال

ضخامت سیم باس گیتار اهمیت بسیاری دارد. هر چه ضخامت بیشتری را انتخاب کنید، سیم ها به بدنه گیتار نزدیک بوده و عملکرد نوازندگی را تغییر می دهد. از آنجا که سیم های ضخیم تر هارمونی بیشتری دارند؛ تنش نوای گیتار را پایدار نگه می دارد. در حالی که رشته های نازک تر صدای بم تری دارند.
تنوع ضخامت های سیم گیتار باس ارنی بال
در نهایت، شما باید به دنبال پیدا کردن تعادل در هارمونی سیم ها باشید. اگر مطمئن نیستید، پیشنهاد ما این است که از سیم های اسلینکی باس استفاده کنید. زیرا در ساخت این سیم ها از تعادل کافی استفاده شده و لحن موسیقی استانداردی را به شما ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که خیلی بعید است که از تماشاچیان یا حضار صدای ضخامت سیم را بشنوند و آن را تشخیص دهند، در نتیجه این شما هستید که فقط می دانید چه صدایی مناسب است و باید بر اساس آن تنظیمات اکولایزر و تن را انجام دهید.
4 فاکتور اصلی در انتخاب سیم گیتار باس

3. جنس سیم های گیتار باس ارنی بال

به طور کلی سیم های باس ارنی بال از سه جنس متنوع تشکیل شده که تک تک آنها دارای مواد تشکیل دهنده ویژه ای هستند. یکی از پرفروش ترین سیم های ارنی بال به نام اسلینکی نیکل، از جنس فولاد با روکش نیکل تهیه شده است. این سیم به خاطر این محبوب است که یک لحن متعادل را ارائه می دهد و به خوبی با انواع سبک های باس کار می کند. اما به یاد داشته باشید چون مدل سیم های پیچی دوام کمتری نسبت به سیم های تخت دارند؛ بیشتر مشتری ها از Coated Round Wound استفاده می کنند و در زمان طولانی تری با این سیم به نوازندگی می پردازند.
همچنین سیم گیتار به نام اسلینکی کبالت، یکی از بهترین سیم گیتار باس است که به صورت پیچی طراحی شده و از جنس فلز لاجورد است. جالب است بدانید این سیم حالت مغناطیسی داشته و به راحتی می توان به همراه پیکاپ نواخته شود.
رشته سیم هایی که از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند نیز انتخاب خوبی هستند. اما این در صورتی است که شما از نوای گیتار، یک صدای طبیعی انتظار داشته باشید. سیم گیتار باس استیلی، جایگزین خوبی برای جنس نیکل هستند. شرکت ارنی بال از استیل ضد زنگ برای سیم های تخت استفاده می کند زیرا این جنس فولاد صدایی روان، صاف و ماندگاری را ایجاد می کند که بسیار طبیعی به نظر می رسد.

4. خط پایان انتخاب سیم گیتار باس

سیم گیتار باس کمک می کند تا صدای دقیق مورد نظر خود را به دست آورید. بنابراین اگر به راک، پاپ، فانک، جاز، رگی یا هر سبک دیگری علاقه دارید باید مناسب با آنها سیم را برگزینید. اگر در خصوص خرید سیم گیتار باس شک دارید، سراغ موسیقی های متنوع بروید. صداها را به دقت گوش بدهید و بهترین نوع خود را انتخاب کنید. همچنین به کارهای افرادی مثل مایک دیرنت، پینو پالادینو، ریک ساویج توجه کنید.
لازم به تذکر است که انتخاب سیم گیتار باس، کاملا سلیقه ای و شخصی بوده و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید. به همین دلیل است که اصرار داریم خودتان کشف کنید و به نتیجه درستی برسید.
نتیجه گیری
ما سعی کردیم در 4 مورد، اصلی ترین فاکتورهایی که به شما در انتخاب سیم گیتار باس کمک می کند را ارائه کنیم. به یاد داشته باشید اگر اصولی سیم را انتخاب کنید، دقیقا همان صدایی که انتظار دارید را از گیتار می شنوید. اما اگر بدون آگاهی سراغ انتخاب سیم باس بروید قطعا به مشکل خورده به جای صدای سبک یا سنگینی که دوست دارید، صداهای دیگری می شوید.