نحوه انتخاب پیانو یا کیبورد برای نوازندگان مبتدی

نحوه انتخاب پیانو یا کیبورد برای نوازندگان مبتدی

کدام پیانو برای خانه شما مناسب است؟

نوازندگان مبتدی پیانو، به یک ساز مناسب نیاز دارند. به این فکر کنید که اگر فرزندتان در یک زمین فوتبال بازی کند، آیا یک دمپایی ارزان قیمت برای او تهیه می کردید یا اطمینان حاصل می کردید که فرزندتان کفش های مناسبی پوشیده است؟ از طرف دیگر، آیا فرزند شما به کفش فوتبالی 100 دلاری با کیفیت حرفه ای نیاز دارد؟ شاید روز اول نه! این موضوع در مورد یادگیری موسیقی هم صدق می کند و شما به عنوان یک والد باید مطمئن شوید فرزند شما برای یادگیری پیانو تجربه خوبی دارد. اما شاید اکنون شرایط خرید پیانو را ندارید و می خواهید با توجه به بودجه خود و تصمیم گیری، بهترین شرایط را برای فرزند خود ایجاد کنید. پس بیایید در مورد نحوه انتخاب پیانو برای دانش آموز مبتدی صحبت کنیم.
سازهای کیبورد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. بزرگترین و گرانترین، و همچنین بهترین پیانو برای توسعه مهارت های پیانو، پیانوهای آکوستیک هستند. همچنین تعداد زیادی پیانوی دیجیتال خوب وجود دارد که کوچکتر و کم هزینه تر بوده و عملکرد مناسبی در تقلید صدا و ساز آکوستیک دارند. دسته سوم ، صفحه کلید الکترونیکی، کم هزینه ترین گزینه است. اما ممکن است کیبوردهای الکترونیکی آنقدرها هم قدرت این ساز را نداشته باشد و کلیدهای کافی برای پخش طیف گسترده ای از موسیقی را ارائه ندهد.
نوازندگی با پیانو گرند

یاماها U1

یک پیانو آکوستیک با کیفیت است که صدا را از تارهای واقعی و چوب واقعی تولید می کند. سطحی از پاسخگویی و طیف وسیعی از پویایی و تن را ارائه می دهد تا حدی که حتی بهترین پیانوی دیجیتال با آن توان رقابت ندراد. اگر دانش آموز موسیقی بتواند هر چه سریع تر با آن کار کند و موسیقی بنوازد، همچنین موسیقی ظریف را روی آکوستیک تمرین کند، بهتر است. البته ناگفته نماند پیانوهای آکوستیک گران هستند و دامنه معمول قیمت برای این نوع پیانو از 4000 تا 8000 دلار است.
اگر می خواهید یک پیانوی بزرگ داشته باشید، باید حدود 6000 تا 10 هزار دلار یا بیشتر هزینه کنید. آکادمی هافمن، یاماها U1 را یک پیانوی ایستاده عالی می داند، اما برند های خوب دیگری مانند Kawai Boston و Schimmel نیز وجود دارد. از خرید پیانو مطمئن نیستید؟ بسیاری از فروشگاه های موسیقی، اجاره پیانو آکوستیک با قیمت مناسب را فراهم کرده اند. اگر از قبل پیانو داشته اید یا قصد خرید یا اجاره پیانو دست دوم را دارید، مطمئن شوید که سازگاری مناسبی دارد و کلیدها از نظر عملکرد مناسب باشند. پیانوی آکوستیک نامناسب در شرایطی فقط باعث سرخوردگی و مانع پیشرفت نوازنده مبتدی می شود.

پیانوهای دیجیتال

گرچه نواختن و تجربه پیانو آکوستیک روی پیانو دیجیتال ممکن نیست، اما شروع نوازندگی با پیانوی دیجیتال مشکلی ندارد.

یاماها آریوس YDP-143

پیانوهای دیجیتال به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان مانند یک پیانوی آکوستیک صدا تولید می کنند. دکمه های پیانو دیجیتال مقاومت مناسبی را در برابر لمس شدن ارائه می دهد و به سرعت و فشار حساس هستند تا دامنه ای بلند و نرم را ایجاد کنند. این دکمه ها در یک کنسول به شکل کابینت نصب می شوند و نسبت به یک پیانوی ایستاده، معمولاً 1000 تا 2000 دلار، کوچکتر و ارزان تر هستند.
پیانوی دیجیتال مشهور سری Yamaha Arius است که دارای مدلهای متنوع بوده و با “YDP” شروع می شوند (YDP 143 ، YDP-163 و …). اصولا قیمت مدل های آریوس بین 1000 تا 2000 دلار خواهد بود. در زیر لیست بهترین مدلهای Yamaha Arius در آمازون ذکر شده است. ویژگی ها را مقایسه کنید تا بهترین مدل را برای فرزند خود تهیه کنید.
  • یاماها آریوس YDP-103
  • یاماها آریوس YDP-143
  • یاماها آریوس YDP-163
  • یاماها آریوس YDP-181
  • یاماها آریوس YDP-184
همچنین سری Casio Privia عالی بوده و برای مبتدیان انتخاب خوبی است. پیانوهای دیجیتالی کاسیو دارای شماره و مدل است که با “PX” شروع می شود (PX-130 ، PX-150 و غیره). پیانوهای سری Privia به اندازه Arius با حس و صدای پیانوی آکوستیک مطابقت ندارند، اما Privia مقرون به صرفه تر است (با شروع کمتر از 500 دلار) و یک پیانو عالی برای شروع است. در زیر لیست بهترین مدل های Casio Privia در آمازون ذکر شده است. ویژگی ها را مقایسه کنید تا بهترین مدل را بخرید.
  • Casio Privia PX-160
  • Casio Privia PX-770
  • Casio Privia PX-870
همانطور که اشاره کردیم پیاده سازی موسیقی و نوای پیانو آکوستیک روی پیانوهای دیجیتال ممکن نخواهد بود، اما برای شروع نوازندگیِ دانش آموزان مبتدی، مناسب میباشد. در واقع، یک پیانوی دیجیتال باکیفیت، بهتر از یک پیانوی آکوستیک سنتی و بدون آهنگ با کلیدهای چسبنده یا شکسته می باشد.
یادگیری نواختن پیانو با پیانو دیجیتال
یادگیری نواختن پیانو با پیانو دیجیتال

کیبورد الکترونیک

کیبورد الکترونیک مقرون به صرفه ترین روش برای شروع موسیقی است. اما یادگیری پیانو با کیبوردی که استانداردهای پیانو را ندارد، حتی می تواند دلسرد کننده باشد. توصیه می کنیم بعد از یادگیری با کیبورد در اسرع وقت آموزش را به یک پیانوی دیجیتال ارتقا دهید.

کاسیو CTK-2400

اگر آمادگی ندارید چند صد تا چند هزار دلار برای یک ابزار موسیقی هزینه کنید، هنرجوی مبتدی می تواند با یک کیبورد الکترونیک شروع کند. صفحه کلیدهای الکترونیک در اندازه ها و قیمت های مختلف ارائه می شوند. این وسیله موسیقی به جای تلاش برای تقلید از روی پیانو، به عنوان یک مینی سینتی سایزر طراحی شده و موسیقی این ساز با صداهای مختلف و حتی ریتم های از قبل ضبط شده ارائه می شوند. آنچه برای یک هنرجوی جدید پیانو مهمترین است تعداد کلیدها و وزن دار بودن کلیدها است. به یاد داشته باشید که یادگیری کیبورد با 88 کلید یک مزیت بزرگ برای دانش آموزان محسوب می شود. کلیدها قدرت دست را فراهم می کنند و بیشتر مانند کلیدهای پیانوی آکوستیک پاسخ می دهند. به همین دلیل ادامه یادگیری را برای دانش آموز در حال پیشرفت آسان تر می کند. اکثر کیبوردهای الکترونیکی کلیدهای وزنی ندارند. اگر کیبوردی با 88 کلید وزنی هنوز مناسب بودجه شما نیست، به دانشجویان توصیه می کنیم از کیبوردی با حداقل 61 کلید استفاده کنند تا بتوانند تمام تمرینات دروس را انجام دهند.
نواختن کیبورد کاسیو casio
سری PSR یاماها پیشنهاد خوبی است. قیمت مدل های PSR بین 80 تا 250 دلار می باشد. همچنین سری Casio CTK را توصیه می کنیم. قیمت مدل های CTK نیز بین 80 تا 250 دلار است:
  • کاسیو CTK-2400
  • کاسیو CTK-3500
  • کاسیو CTK-4400
  • کاسیو CTK-6200
به یاد داشته باشید هنگام خرید کیبورد الکترونیک، حتما نیمکت و پایه صفحه کلید را نیز خریداری کنید. فراموش نکنید صفحه کلید که روی میز قرار گرفته به طور حتم برای هنرجوی مبتدی که روی صندلی نشسته مناسب نیست. در حالت ایده آل، صفحه کلید و نیمکت باید در ارتفاع مناسب تنظیم شوند تا بازوی نوازنده از مچ تا آرنج موازی با زمین باشد. ما نیمکت Casio CB7 را توصیه می کنیم. یک نیمکت محکم اما ساده که به قدری بلند است که به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا با استقامت خوب بنوازند.

پیانو آکوستیک در مقابل پیانو دیجیتال

داشتن پیانوی دیجیتال یا کیبورد الکترونیک نسبت به پیانوی آکوستیک مزایای خاصی دارد. از جمله توانایی اتصال هدفون به طوری که کودک بتواند بدون مزاحمت تمرین کند. بسیاری از ابزارهای دیجیتال یا الکترونیک را می توان با کابل MIDI به کامپیوتر متصل کرد و با انواع نرم افزارهای تولید موسیقی مورد استفاده قرار گیرد. مزایای آنها این است که قابلیت حمل بیشتری دارند و برخلاف پیانوهای آکوستیک، پیانوهای دیجیتال و کیبورد الکترونیک هرگز نیازی به تنظیم ندارند. یک نوازنده مبتدی با یکی از این سازها می تواند یادگیری خوبی را داشته باشد.
ناگفته نماند که هنوز هیچ سازی با پیانوی آکوستیک قابل مقایسه نیست. اگر خانواده شما بودجه یک پیانوی آکوستیک را دارد، شما را تشویق می کنیم که با این گزینه همراه شوید. یک پیانوی آکوستیک چیزهای زیادی به خانه اضافه می کند و تعهد ساخت موسیقی را به بخشی از زندگی خانوادگی می افزاید. اگر یک هنرجوی مبتدی به پیانوی آکوستیک باکیفیت دسترسی داشته باشد، از روز اول این فرصت را دارد که نوازنده پیانو بهتری شود.
پیانو آکوستیک در مقابل پیانو دیجیتال

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد انواع مختلف پیانو صحبت کردیم. اگر می خواهید نوازندگی پیانو را شروع کنید یا فرزند خود را در مدرسه موسیقی ثبت نام کنید، بهترین ساز برای آنها پیانو خواهد بود. پیانو، سازی منحصر به فرد و کلاسیک است که با آن می توان بعد از حرفه ای شدن، موسیقی های دلنواز و زیبا ارائه داد.